Blodgivare

Idag var jag på Södertappen och lämnade blod - jag hade fått ett sms på morgonen som berättade att de brist på min blodgrupp (B positiv).
Enligt min åsikt borde fler lämna blod. Dels för att det är en god gärning - eftersom blod är en färskvara - och dels för att vi inte förlorar någonting på det (snarare tvärtom). Vår kropp producerar nytt blod helt gratis, så varför inte dela med sig?
Att lämna blod innebär att ligga på en skön brits i ett mysigt rum med flera andra, samtidigt som man tittar på tv och dricker juice. Det känns lite i armen, men det är inte värre än att pilla på ett blåmärke. Man lämnar bara 4,5 dl, och sen ligger man kvar och vilar och dricker lite mer juice - för att återställa vätskebalansen i blodådrorna. Sen får man gå och välja vilken present man vill ha - och sen går man därifrån, glad och nöj med sig själv. Det känns faktiskt bra att veta att man har gjort något bra för samhället - att man är medveten om att blodet man har lämnat kommer att hjälpa en svårt skadad människa tillbaka till livet.
Jag fick hem ett tackkort från blodcentralen efter att jag hade lämnat för första gången. Det berättade om en kvinna som hade förlorat 2 liter blod efter att ha fött sitt första barn. Hon tackade alla blodgivare som hade lämnat det blod hon då fick - hon berättade att hon kände livskraften komma tillbaka, droppe för droppe. Jag blev väldigt rörd när jag läste det kortet. Det finns så många människor som inte hade levt idag om det inte funnits blodgivare. Och jag blev glad när jag tänkte på att mitt blod kanske skulle hamna hos en annan kvinna med liknande problem. Så tack vare mig kommer flera människor att överleva - flera barn som får behålla sin mamma, och flera andra människor som får behålla en närastående vän i livet.

Så varför inte ge blod du också?
Det kostar ingenting.
Men det ger så mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0