Tårtbak

Idag ska jag baka tårta nu igen. Den här gången är det för min egen räkning - och det är nog det svåraste. Jag vet faktiskt inte hur jag vill ha den, nu när jag äntligen får bestämma helt själv.

Den här var den första tårtan jag gjorde, när mamma fyllde år.



Jag hade ingen aning om hur tårtan skulle se ut, men jag vet ju att hon gillar gult, så då gick jag till Castello och frågade efter gul marsipan (vilket de såklart hade). Sen köpte jag en röd ros också - jag ville egentligen ha en med orangeröd ros, men det hade de inte. Sen gick jag till Konsum och tänkte köpa vit glasyr, men det hade de inte heller så det fick bli grön. Sist köpte jag silverkulor. Och såhär blev resultatet.
Det var min första tårta.

Den andra som jag gjorde, också till mor, på mors dag blev såhär:



När jag köpte den rosa marsipanen - från Konsum den här gången eftersom jag inte tyckte att marsipanen från Castello var särskilt välsmakande - trodde jag att den skulle vara mer ljusrosa. Även här hade jag ingen aning om vad jag tänkte göra, utan bara improviserade mig fram. Innan jag åkte och handlade hade jag kollat upp om Tusenskönor (blommorna på bilden) var giftiga, men det var de inte. Så när jag kom hem gick jag ut på gräsmattan och plockade ett par stycken.
Även den här marsipanen smakade illa, tyckte jag. Köper man marsipan från Konsum på rulle (och det inte är vanlig grön) så är de smaksatta med något. Den rosa smakade jordgubb.
Jag använde mig av samma gröna glasyr och silverkulor som jag hade använt till mammas första tårta. Men på grund av den mörka marsipanen blev glasyren mer brunaktig, så det fick bli ett träd istället för grönt snirkel som jag hade tänkt mig från början. Därför blev jag också tvungen att gå och plocka små treklöverblad och ha som kontrast. Resultatet blev väldigt fint.

Så idag är det alltså dags för ett nytt verk - eller ett nytt bakverk, så att säga. Jag ska ha min tårta grön, så är det bara. Men hur den ska vara dekorerad tänker jag improvisera ihop. Det har ju fungerat tidigare. :)

Kommentarer
Postat av: Anna&Emelie

Va fina helene!! :D

2010-07-01 @ 00:31:00
URL: http://pokae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0